Friday 8 May 2009

Guardian Open Platform


Πριν περίπου 2 μήνες η Guardian ανακοίνωσε/εγκαινίασε το Guardian Open Platform. Η κίνηση αυτή έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον μιας και υπάρχει αρκετή συζήτηση τον τελευταίο καιρό γύρω από την οικονομική βιωσιμότητα/κερδη του Τύπου. Briefly, το Open Platform είναι μια πλατφόρμα που παρέχει τη δυνατότητα σε external users να φτιάξουνε applications με τα οποία θα μπορούν να διανείμουν το content της Guardian. Το Platform έχει 2 κυρίως στοιχεία : Content API για τη δημιουργία apps, και το Data Store που ουσιαστικά είναι μια μεγάλη βάση δεδομένων γεμάτη στατιστικές και νούμερα που προκύπτουν από έρευνες των συντακτών της Guardian.

Η ιδέα λοιπόν για το Data Store ήταν ότι εφόσον έχουμε τόσες πολλές πληροφορίες και στατιστικές, πως γίνεται να οργανώσουμε τη βάση δεδομένων μας έτσι ώστε να γίνεται εύκολα updated και το πιο σημαντικό, να είναι easily accessible. Και εδώ είναι η ομορφιά του πράγματος. Οι συντάκτες χρησιμοποιούν google docs τα οποία ανανεώνουν αυτομάτως το content online αντί να μένουν κρυμμένα στο σκληρό δίσκο τους. Επίσης, αυτό που το κάνει ακόμα πιο εύκολο και exciting (όσο exciting μπορεί να είναι κάτι τέτοιο φυσικά) είναι οι πολλαπλές επιλογές στο output format(pdf, excel etc). Έτσι λοιπόν μπορούμε πχ να πάρουμε σε excel αρχείο αναλυτικά τα έξοδα των Βρετανών βουλευτών και των οικογενειών τους, που αυτοί διεκδικούν ώς allowance! (πλάκα θα είχε να βλέπαμε το αντίστοιχο ελληνικό αρχείο).

Το πιο σημαντικό κομμάτι σε όλα τα παραπάνω όμως είναι ότι όλα αυτά είναι F R E E. Δεν υπάρχει καμία χρέωση για τον καταναλωτή. Το όλο σκεπτικό της Guardian είναι παραπλήσιο με το business model της Google. Ας φτιάξουμε το super product που θα κερδίσει τον κόσμο λόγω ευχρηστίας και ακρίβειας και θα βγάλουμε τα λεφτά μας από την διαφήμιση. Και φυσικά για να μεγιστοποιήσουμε τα κέρδη προσπαθούν αντίστοιχα να μεγιστοποιήσουν και την κάλυψη τους. Το κέρδος για τους partners είναι φυσικά ότι αποκτούν δωρεάν στα site τους first class content γεγονός που τους βοηθάει οικονομικά ενώ ταυτόχρονα εντάσσονται στο διαφημιστικό δίκτυο της Guardian και όλοι γίνονται μια μεγάλη ευτυχισμένη οικογένεια.

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που ο Τύπος ανασχηματίζεται και προσπαθεί να βρει ένα βιώσιμο οικονομικό μοντέλο. Προφανώς οι online διαφημίσεις δεν έχουν καλύψει την πτώση της έντυπης έκδοσης και κανείς δεν είναι σίγουρος για το τι μέλλει γενέσθαι. Κατά κοινή ομολογία η δωρεάν παροχή του υλικού Online είναι μονόδρομος - τουλάχιστον για τους μεγάλους παίχτες. Πρόσφατα μιλώντας με ανθρώπους του Newsweek το οποίο διέρχεται περίοδο ριζικού ανασχηματισμού στην Αμερικάνικη του έκδοση, μου ανέφεραν ότι ακόμα δεν έχουν καταλήξει στο ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλίσουν τα παραπαίοντα έσοδα τους. Σίγουρα όμως αυτός δεν περνάει από το κλασσικό μοντέλο που χρεώνει τον καταναλωτή για το προϊόν.


Επίσης πολύ κουβέντα έγινε προσφάτως για το ΒΗΜΑ PREMIUM που επιχειρεί να χρεώσει τον χρήστη για αυτή επιπλέον content. Νομίζω ότι είναι απλώς άστοχη κίνηση όσο καλό και αν είναι το υλικό που παρέχουν. Διαφημιστικά είναι αδιάφορο μιας και ο αριθμός των συνδρομητών θα είναι πολύ μικρός ενώ απο πλευράς business δεν νομίζω να αποφέρει κατι σημαντικό. Προσπαθώντας να σκεφτώ με τα ελληνικά δεδομένα της αρπαχτής φαντάζομαι ότι οι εμπνευστές της ιδέας είπαν: μιας και έχουμε και τόσο αρχειακό υλικό δεν το ντύνουμε σαν προϊόν να βγάλουμε κανα φράγκο? Πολύ καλή σκέψη και όντως ίσως short term να βγάλουν και κανα φράγκο. Από την άλλη όμως αυτό που έπρεπε να κοιτάνε είναι το long term όφελος που εξανεμίζεται. Άραγε αντιλαμβάνονται ότι στην εποχή της πληροφορίας όπου η πληροφορίες είναι accessible παντού οι χρήστες θα πάνε εκεί που θα τις βρούνε δωρεάν? Και αυτό σημαίνει ότι στο τέλος της διαδρομής θα έχεις μείνει με 10 άτομα που θα πληρώνουν 30€ το μήνα ενώ οι υπόλοιποι 1000 θα έχουν γίνει θαμώνες άλλων πηγών που θα λειτουργούν στο μοντέλο της Guardian. Φυσικά αντιλαμβάνομαι ότι το long term planning δεν είναι προτεραιότητα στην Ελλάδα μιας και είναι contradictory με την αρπαχτή :p

2 comments:

miscelenious said...

G, you're writing like a true professional - with a twist ;)
maraviliozo!

graoutso said...

like a professional blogger :)

eXTReMe Tracker